آغاز فصل برداشت کسودنگ در بشاگرد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 13 مهر 1394
بازدید : 356
نویسنده : فــردیـن احـمدی

 فصل برداشت کسودنگ (به گویش محلی کوسن) در کوهای شهرستان بشاگرد آغاز شده است و تا پایان مهر ادامه دارد.

 

IMG-20130908-WA0003

به گزارش عصر بشاگرد به نقل از بشاگرد نیوز، با شروع فصل پاییز چند نوع میوه کوهی از کوه های بشاگرد برداشت می شود که یکی از انها کسودنگ یا به گویش محلی (کوسن) است، این میوه زیبا در رنگ های سرخ و سبز رنگ است.

کوسن یا همان کسودنگ نوعی خشکبار است که در بسیاری از مناطق بشاگرد رویش میکند و میوه ی آن بسیار خوشمزه و مقوی است که اکنون فصل برداشت آن در شهرستان بشاگرد آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

کوه های شهرستان بشاگرد از توابع شرق استان هرمزگان سرشار از نعمت های خدادادی هستند که فراورده های متنوع کوهی در این منطقه فراوان است.

بارندگی های فصلی در بشاگرد علاوه بر زیبایی طبیعت، فراورده کوهی و قابل خوردن، گیاهان دارویی را نیز دارد که درآمد اندکی نیز برای مردم بوی به همراه دارد.

انواع گونه های درختی درکوه های بشاگرد عبارتند از: کسودنگ (کوسن)، گوئن (پسته وحشی)، هبر، گیلاس وحشی (بستل)، گردل، مورت، انجیر، کنار، اگهر (یک نوع قارچ کم یاب)، اویشن، بادام وحشی. و همچنین درختان متنوعی وجود دارد که در نواحی کوه های بشاگرد بخصوص در کوه های بخش گوهران بشاگرد قرار دارد و دارای فراورده های قابل خوردن است.

کوسن

یکی از آنها درخت کسودنگ (کوسن) است که این محصول در بین مردم از جایگاه بالایی برخوردار است.

هم اکنون فصل برداشت کسودنگ (کوسن) در کوه ها و دشت های بشاگرد شروع شده است و تعدادی از مردم روستاها برای کسب درآمد برای برداشت این محصول به کوه های اطراف روستایشان می روند و بعد از برداشت، کسودنگ ها (کوسن) را به شهرها آورده و به فروش می رسانند.

این محصول در بازارهای بشاگرد و همچنین شهرستان های همجوار میناب و جاسک به فروش می رسد که قیمت هر کیلو آن در بشاگرد ۱۱ هزار تومان می باشد.

نام گیاه نام لاتین شکل ظاهری مکانهای رویش کاربردها
کوسن Pistacia Khinjuk درختی است به ارتفاع ۷ تا ۱۰ متر ولی غالبا در منطقه کوتاه تر است. تقریبا بدون کرک، پوست تنه صاف و به صورت پلاک ها یا فلس های کوچک از تنه جدا می شود. و به رنگ کرم یا قهوه ای روشن است. به طور پراکنده در سراسر بشاگرد دیده می شود. پوشش زیادی در منطقه ندارد، وجود این نوع درختان تا ارتفاعات کمتر از ۷۰۰ متر است.

چوب آن در تهیه زغال بسیار حائز اهمیت است. میوه آن مقوی معده ضد استفراغ، خلط آور است و بهترین امولسیون را برای خارش های مجاری ادرار دارد. در درمان قرمزشدگی لکه ای پوست، رفع تشنگی، تب و از بین بردن غلط به کار می رود.

 

انتهای پیام/





:: موضوعات مرتبط: آخرین اخبار اقتصادي , ,
:: برچسب‌ها: فصل برداشت کسودنگ در بشاگرد , انواع گونه هاي درختي دربشاگرد ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








**به وب سايت خبری عـصـربشـاگـرد خوش آمدید** هدف از تشکیل این وب سايت بحث وبررسی نسبت به مسائل فرهنگی واجتماعی،اقتصادی،سیاسی (چالش ها و فرصت ها) استان هرمزگان بخصوص گزارشات خبری ،تحلیلی انتقادی و پیشنهادی وارائه راهکار مناسب جهت حل مشکلات شهرستان بشاگرد می باشد. ***********************************

 

تبادل لینک هوشمند


برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر بشاگرد به آدرسasrbashagard93.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 1634
بازدید کل : 125080
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com